Airbrush

Není snad vděčnější téma na pokec, než o zdobení motocyklů. Hlavně, pokud jde o značku Harley-Davidson®, máme na výběr z tisíců stránek v katalogách jak originálních, tak i od druhovýroby. Postavit lze téměř cokoliv a to, co nenajdete v katalogu, to si necháte udělat na zakázku. Mnohdy se ale stane, že motocykl je již nazdobený, nicméně mu stále chybí ta správná jiskra. Pak je tedy na řadě lakování, nejlépe airbrush.

Tato technika, zvaná také americká retuš vznikla oficiálně roku 1893. Jde v podstatě o dvě spojené trubice, z nichž je jedna ponořená do barvy a druhá napojená na kompresor. Vzduch z kompresoru v trubici vytváří podtlak, čímž vytahuje barvu a skrze trysku jí nanáší na podklad. Tato technika má výhodu v rychlosti nanášení barvy a v rovnoměrnosti vrstvení. Z principu rozstřiku je zřejmé, že tah „štětcem“ nemá ostré hrany. Proto se při potřebě ostrých hran používají šablony a více vrstev barev. Skutečná díla však vznikají při kombinaci šablon a rozstřiku.

Pokud se rozhodnete pro airbrush,musím přidat vlastní historku. Po výběru z mnoha dílen, které se malováním zabývají musíte vše projednat s daným umělcem. Z osobní zkušenosti mohu doporučit probrat budoucí vzhled motocyklu nad sklenkou něčeho destilovaného. Pomůže to představivosti a rozjede fantazii, pozor však na množství. Snadno se může stát, že si ráno už jen matně pamatujete, jak jste chtěli mít na nádrži krásný decentní Bar&Shield a v tom vám dotyčný umělec volá a ptá se: „Hale a na tom kufru si chtěl mít tu pinupku blond nebo brunetku?“

Jakmile doladíte všechny podrobnosti, dostanete ujištění, že vše potrvá pár dní. Odstrojíte motocykl, předáte plechy a těšíte se jak malí kluci až se za týden vrátí. Za týden se samozřejmě nic neděje, tak začnete volat jak zběsilí, co je? Když se za další dva dny konečně dovoláte, dozvíte se, jak je těžké sehnat tu správnou barvu. Nezbývá tedy než čekat dál. Následuje další dlouhé čekání… Informace o správných barvách… Díly jsou na lakování už měsíc… Začínáme stříkat… Pak přichází první obrázek. Člověk přestane být naštvaný, jak dlouho to trvá a donekonečna se kochá první fotkou. Dokončují se poslední úpravy laků a objednáváte servis. V zápětí ale musíte přeobjednat, protože jak jste se dozvěděli zastřeným hlasem od mistra: „Kamarád mě pozval na Moravu, tak se mi to trochu protáhlo.“ Když už jste opět vytočení do ruda, objevují se konečně hotové plechy a člověk se snad ani nemůže zlobit. Já osobně jsem šel do kolen. Nátěr byl přesně tak, jak jsem potřeboval a už už jsem to potřeboval mít všechno na motocyklu, abych na něm mohl vyjet, a ukázat všem čí motocykl je nejhezčí. Samozřejmě nás, co si myslíme, že zrovna náš motocykl je nejhezčí, je víc. Každý jsme si prošli podobnými zkušenostmi, ale jsem si stoprocentně jistý, že bychom do toho šli znovu.

Harley-Davidson Praha dlouhodobě spolupracuje s jedním z našich předních airbrusherů Olafem Pugnerem. Rádi pomůžeme s návrhem i samotnou realizací Tvého zakázkového laku. Pokud máš o toto zájem, kontaktuj mě.

Lukáš Dort - Parts & accessories
GSM: +420 608 531 428
lukas@harley-davidson-praha.cz